O mindfulness na drodze do siebie.

Kiedy czytasz tytuł tego artykułu, być może rozważasz, że jutro pomedytujesz, wykonasz kilka głębszych oddechów, albo obejrzysz wschód słońca z kubkiem porannej kawy – odnajdujesz też, że cieszy Cię ten zamysł. Jednakże następnego dnia okazuje się, że zarządzanie czasem oraz wszelkie priorytetyzacje i optymalizacje, nie pozwolą, aby Twój wstępny zamysł się powiódł. Ten zamiar nawet w Tobie nie dojrzał, a wszystkie preteksty odkrywają Twoje faktyczne nastawienie. Na jakimś autentycznym poziomie myślisz sobie, że autor tej treści ma fantazję i że po prostu czasem dobrze brzmi taka mrzonka o jakiejś formie harmonii i spokoju, nierealna przecież w rzeczywistości. Równolegle na Twoje konto dochodzi kolejne niezrealizowane postanowienie. I tak upływa czas…

 

Dlaczego myślisz, że po prostu się nie da?

Właśnie, dlaczego?

Tylko Ty możesz odpowiedzieć sobie na to pytanie. Rozbierz swoje myśli jak cebulę i dotrzyj do emocji – pozwól im wybrzmieć, odczuj je i przyjrzyj się im. Nie jest to zadanie na dziś. Po prostu spróbuj czasem je wykonać. Czy coś odkrywasz? I co z tym zrobisz?

Natłok zadań, pośpiech, bycie zawsze w niedoczasie – to dzisiaj problem większości ludzi. Napędza nas świat, ale też my sami się nakręcamy. Wykonujemy obowiązki i wypełniamy czas wolny według możliwości, jakie widzimy. Jednakże takie zawężone spojrzenie na świat utrudnia dostrzeganie sposobności czy okoliczności, które wciąż wymykają się codzienności. Korzystamy z wewnętrznych schematów, nawyków i sprawdzonych sposobów, bez których w nasze życie mogłyby wedrzeć się niepokój i niepewność, a my ich przecież nie lubimy.

Jednak zwróć uwagę na to, że jest Ci dobrze na myśl o chwili czasu tylko dla siebie. Może tego naprawdę potrzebujesz? Zauważ, że każde niezrealizowane postanowienie sprawia, że relacja z sobą samym staje się coraz bardziej skomplikowana i wiedz, że na głębszym poziomie Twoja psychika pamięta o każdej takiej niezrealizowanej obietnicy. Miej również świadomość, że emocje, które postrzegasz jako niekomfortowe czy przykre, także należą do Ciebie. Udawanie, że ich nie ma, czyli tłumienie lub wypieranie ich, przynosi krótkotrwałe efekty, a w dłuższej perspektywie ucierpi na tym Twój dobrostan psychiczny.

 

Wycieczka w góry. Widok na góry i jezioro.

Jak przerwać to błędne koło?

Jedynym sposobem na przerwanie błędnego koła jest dotrzeć do siebie: zacząć obserwować swoje myśli, autentyczne emocje i potrzeby – jednak bez oceniania. Nawiązanie relacji z prawdziwym sobą jest niełatwe: nie musi Ci się spodobać to, co znajdziesz. Jednakże, jeśli się z tym zmierzysz, to tylko wtedy, pojawia się szansa na prowadzenie życia w zgodzie ze sobą i podejmowanie świadomych wyborów oraz wzięcie za siebie pełnej odpowiedzialności. Co może pomóc na drodze do siebie? Możliwości jest sporo. Jeśli będziesz szukać, to rozwiązania naprawdę się znajdą. Natomiast, w tym miejscu i teraz powiemy Ci o jednym z rozwiązań do rozważenia – o mindfulness.

 

Obserwacja myśli

Minfulness, czyli praktykowanie uważności.

Mindfulness polega na skupianiu się tym, co w danej chwili pojmuje umysł, tj. na zewnętrznych i wewnętrznych przyczynkach do reakcji w obszarze myśli, emocji i uczuć, z wyraźnym akcentem na dwa ostatnie.

Dlaczego to ważne?

Często ludzkie postrzeganie jest oparte o nieelastyczne przecież schematy i nawyki, co sprawia, że omijamy i nie zauważamy pewnych aspektów rzeczywistości: w zakresie intuicji, myślenia, czucia czy percepcji zmysłowej. Wybór działania w takich okolicznościach zostaje dokonany bez uwzględnienia tych możliwości, których po prostu nie dostrzegamy.

Praktykowanie Mindfulness pozwala z czasem pozbyć się sztywnych przyzwyczajeń oraz dostrzec istotne dla nas, ale dotąd nieuchwytne, uwarunkowania sytuacji. Co więcej, z czasem doświadczenia zdobyte z Mindfulness umożliwiają stworzenie komfortowej przestrzeni dla siebie oraz określenie granic ze światem zewnętrznym w sferze relacyjności.

Podczas treningu Mindfulness jest miejsce na poznawanie wiedzy o funkcjonowaniu umysłu, ćwiczenia, głównie oddechowe oraz rozpatrywanie napotkanych problemów i dociekanie ich przyczyn.

 

 

Regularna praktyka Mindfulness pomaga poszerzać wewnętrzną przestrzeń, działa jako swoisty bufor stresu, pomaga nam nie reagować w automatyczny sposób, ale w sposób świadomy, adekwatny do sytuacji sposób.

Tu i Teraz. Chmury, niebo.

“Mindfulness wesprze Cię w odkrywaniu, jak w pędzącym świecie i wewnętrznym chaosie na nowo złapać równowagę”.

Aleksandra Kotwicz

Skip to content